De eerste week zit er op!

15 februari 2016 - Siem Reap, Cambodja

Donderdag (11 feb) weer naar SK. Warme dag vandaag! Ik begin met de klas van Bona want Tep begint pas om 0900 uur met zijn lessen. Gewoon weer geobserveerd en verder geen bijzonderheden.

Daarna Tep's les. De midterms van de dag ervoor werden klassikaal besproken. Er waren echter 2 kinders die de midterms hadden gemist. Of ik even met ze naar de bibiliotheek wilde zodat zij de toets konden maken in de bibliotheek. Een van de meisjes zat constant in haar tas te graaien naar haar telefoon tijdens het maken van de test. Ik wist niet echt hoe ik daarmee moest omgaan dus ik zei maar op een gegeven moment: heb je die telefoon nodig tijdens het maken van je toets? En toen stopte ze.

Het was weer pauze en tijd om naar huis te fietsen. Ik moet dus over onverharde landweggetjes fietsen. Overal lopen honden en katten, maar koeien zie je ook wel eens. Dus deze dag liepen er een stuk of 10 koeien over de weg waar ik dus overheen moet. De koeien zijn hier trouwens niet zwart wit. Meer lichtbruin grijzig. Normaal gesproken vind ik koeien niet heel prettig, maar sinds ik toch bezig ben om mijn angsten overboord te gooien (baby gekko in slaapkamer is ook geen probleem meer) manoeuvreer ik me zonder moeite fietsend tussen de blatende koeien door en vervolg mijn reis naar huis.

's Middags was ik met Pitou en Tep aan het kletsen over onze leeftijden want ik vroeg me af hoe dat nou zit met hun geboortejaar en het feit dat de datum niet uitmaakt. Het is dus zo dat veel mensen die in de jaren na de oorlog zijn geboren geen geboorteakte hebben. Dat was niet zo belangrijk in die tijd of men raakten ze gewoon kwijt. Sommige mensen weten dus echt niet wat hun geboortedatum is, alleen het jaar. En dat is ook niet altijd zeker.

's Avonds met een aantal vrijwilligers heerlijk uiteten geweest. Heerlijke Khmer Curry op. Het eten is zo lekker hier. Er is echter een kruid, de Thaise Basilicum, die ze overal in stoppen en dat is wel een beetje jammer, want dat is gewoon niet te eten. Gelukkig kan je het er normaal gesproken makkelijk uitvissen.

Vrijdag (12 feb) Spelletjesdag

Op het moment van schrijven zit ik in de lerarenkamer van Salariin Kampuchea (SK). Naast mij zit Pitou, de accountant. Zij is 25 en echt heel erg leuk. Steph zit er ook en zij zit op haar telefoon een nieuwe app uit te proberen, face swap. Echt heel grappig, je maakt een foto van minimaal twee mensen en dan worden de gezichten omgeruild. Tja soms hebben we niks te doen, dan zoeken we naar leuke alternatieven.

Het is vandaag vrijdag en teacher Tep doet meestal spelletjes voor al zijn klasjes op vrijdag. Met de eerste klas van Tep vandaag deden we een soort stoelendans buiten voor de school. Wat hebben we gelachen zeg. Stoelen die omvielen, kinderen die omvielen, iedereen was zo strijdlustig en het was zo ontzettend leuk. Ik heb een aantal foto's en video's gemaakt van dit tafereel omdat het zo mooi was. De lachende gezichten van de kinderen, prachtig! Zie de foto's in de album "Siem Reap". De album, het album?? Ik weet het even niet hoor.

Teacher Bona geeft braaf zijn normale lessen. Tijdens de les van Bona vanochtend viel de stroom uit. Dat is heel normaal hier. Het maakt ook niet zo heel veel uit, want het is gewoon licht en 's ochtends is het nog niet heel warm.

Omdat de wifi het dus ook niet deed door de stroomuitval en 's middags de eerste les pas om 15.30 uur begon, hadden we een uur lang extra pauze. Wel even lekker een slaapje kunnen doen.

's Middags weer terug op SK en ben met teacher David gaan praten. Hij is de teacher van de computer class. Hij geeft typeles, hij leert de kinderen over hoe ze Microsoft Office moeten gebruiken, hij leert ze over emailen en over het internet. Er staan 12 oude computers / laptops in zijn lokaal. Ik zal zijn lessen over 2 weken bijwonen omdat volgende week de toetsen plaatsvinden.

Ik wilde daarna weer een les van teacher Tep volgen want ik hoopte dat hij weer de stoelendans ging doen. Hij gaf echter een normale les. Deze heb ik ondertussen wel genoeg geobserveerd dus besloot ik naar de bibliotheek te gaan om te zien of daar kinders rondliepen die zin hadden in een spelletje. Nou die had ik zo gevonden. Met vier meisjes en de bibliothecaresse Navy speelden we een soort bingospel. Ik moest 9 items op het bord schrijven en dan schreven de kinderen deze woorden in willekeurige volgorde op hun papier in rijtjes van 3. Ik moest daarna in willekeurige volgorde die 9 items opnoemen en zij kruisten dan elke keer het woord aan op hun briefje. Wie het eerst drie op een rij had aangekruist, had gewonnen. We hebben het 1 keer gespeeld want zo geweldig was het blijkbaar niet.

Daarna pictionary spelen. Ik moest aan 1 iemand vertellen wat diegene moest tekenen op de whiteboard en dan moest de rest het raden. Degene die het geraden had kreeg een punt. En dan mocht de volgende weer tekenen en zo verder. Ik moest dus elke keer verzinnen wat ze moesten tekenen. Nu had ik in de dagen ervoor in de lesboeken wel een aantal woorden gezien die ze konden tekenen zoals appel, aardbei, koe, dinosaurus, zebra, etc. Maar het is lastig om het niveau van die kids in te schatten en daarnaast zitten ze ook allemaal in verschillende klassen. Na een tijdje waren mijn ideeën wel een beetje op. En bij een aantal woorden stonden ze me echt glazig aan te kijken van: wat zeg je me nou? En dan nee schudden. Of ze zeggen no teacher no teacher. Hmmm lastig. Maar ik weet wel dat dat goed komt zodra ik een beetje weet wie in welke klas zit en welk niveau heeft. Ik merkte wel dat ze heel graag dieren tekenen en sommigen zijn er echt goed in. Ze maken er hele kunstwerken van.

Het was echt weer een leuke dag! Vanavond tapas eten met de vrijwilligers. Ik heb er weer zin in, want de tapas zijn heerlijk en het is een gezellige groep. Een grote familie die voor elkaar zorgt en die ervoor zorgt dat je je snel thuis voelt.

1. Ina Leendertse:
    15 februari 2016
    Hi Lieve Linda , wat ontzettend leuk jouw verhalen en foto;s
    Geniet ervan kanjer !
    XX Ina
  2. Michelle:
    15 februari 2016
    Hey Lin!

Wat leuk al die verhalen en foto's! Ben super blij dat je het naar je zin hebt! Ik kijk uit naar het volgende verhaal. Heel veel plezier nog (maar zo te horen gaat dat helemaal goed komen). Je snapt natuurlijk wel dat je, zoals vele van ons, nu waarschijnlijk het "reisvirus" gaat oplopen ;)

xxx
  3. Ria:
    16 februari 2016
    Hoi Linda.
    Leuk om jouw ervaringen te lezen. Blijf lekker genieten en je verwonderen! "Keep up the good works" en doe de hartelijke groeten aan Marijke! Vanuit een koud en zonnig Nederland, Ria