Tweede week Siem Reap

22 februari 2016 - Siem Reap, Cambodja

Maandag (15/2) een aantal lessen en bijlessen bijgewoond. Steph en Gradey hebben de bijlessen hier geïntroduceerd voor de zwakkere leerlingen en het is de bedoeling dat ik dat voortzet. Lijkt me leuk! Ik merk wel dat ik even mezelf weer moet inlezen in de grammatica van de Engelse taal. Er zijn zoveel verschillende werkwoordsvormen: present, present continuous, past continuous, future tense, etc. etc.

De laatste les die ik volgde op maandag was de les van Bona. Tijdens de les moesten we allemaal een test doen of je Work Life Balance goed was. Alle kinderen moesten dat zowel voor zichzelf testen als voor de teachers en hun medestudenten. Er kwamen een aantal kids mijn kant op en vroegen mij de betekenis van Balance. Tja hoe leg je dat uit? Een hoop gebaren verder, begrepen ze het. Ze stelden mij de vragen en berekenden mijn score. My Work Life Balance is excellent, I work to live. Ik was er wel van onder de indruk dat een aantal kids een lage score hadden. Mede doordat zij veel werken thuis, hun werk mee naar huis nemen en niet ontbijten, hmm.

's Avonds de avond in de guesthouse doorgebracht en heerlijk vegetarische fried rice gegeten en weer lekker gekletst Ik ben de rijst nog niet zat hoor. Het is allemaal zo lekker. Lekker vers, lekker gekruid, hmm.

Dinsdag (16/2) begon ik mijn dag met proefwerken nakijken. Steph had een hoop na te kijken dus ik bood aan om te helpen. Er staan soms wel eens grappige antwoorden tussen als een leerling iets over zichzelf moet vertellen. Zo was er een vraag: wat is je favoriete seizoen en waarom? En de leerling antwoordde dat hij de lente zo fijn vond want dan is het niet zo heet en hij vindt skiën zo leuk. Wat?? Skiën? In Cambodja? Kan dat dan? Ik vond het echt super grappig.

's Ochtends had ik een vergadering met Ravy, de directeur. Hij vertelde me over SK, de geschiedenis ervan en de regels die gelden op SK. Ik moest een verklaring ondertekenen over Child Protection. Hij vertelde me wat zijn verwachtingen van mij zijn en vertelde dat ik in overleg met de directie verschillende projecten mag opzetten, zoals toneelstukjes, lees- en schrijfprojecten en sportactiviteiten. Ik ga daar goed over brainstormen.

's Middags heb ik vooral met Pitou gekletst en bepaalde praktische zaken besproken en hier en daar een lesje bijgewoond.

's Avonds ben ik met Jolande en Sandie in de Khmer Kitchen wat gaan eten. Heb een overheerlijke pompoenschotel gegeten. Het was machtig en kreeg maar de helft op dus ik heb de andere helft laten inpakken om mee te nemen voor mijn lunch op woensdag. Na het eten met Sandie nog over de marktjes gestruind en souvenirs gekocht om daarna naar huis terug te keren.

Woensdag (17/2)

Halverwege de tweede week Siem Reap. Wat gaat de tijd ontzettend snel. Times flies when you are having fun !

Vandaag heb ik samen met Pitou de hele dag in de bibliotheek doorgebracht. Navy, de bibliothecaresse was namelijk vrij vandaag omdat ze haar familie moest helpen met de rijstvelden.

's Ochtends heb ik met een aantal kinderen het verhaal van Cinderella gelezen. Zij lazen dan elk een paragraaf voor en na elke paragraaf bespraken we de moeilijke woorden uit die paragraaf. Best lastig om bepaalde woorden uit te leggen omdat ze niet alle woorden kennen die je gebruikt om het woord uit te leggen. Vicieuze cirkel haha.

Tussen de middag nam Pitou ons - Steph, Gradey, Marijke en ik - mee naar een lokale markt, Phsa Leu. Deze markt verkoopt echt alles. Ik heb van alles gezien, diverse soorten fruit, diverse (delen van) dieren - dood en levend of "somewhere in between", kleding, sieraden, witgoed, echt van alles. Deze markt was geen toeristische markt dus je wordt ook niet om de haverklap aangesproken door de verkopers. Maar wat een stank weer daar hoor, echt ik moest me af en toe inhouden om niet over te geven van de geur maar ook van bepaalde delen van de dieren die ik zag.. Niet zo gek dat het daar stinkt, want al het eten - vis, vlees, groenten en fruit - ligt ongekoeld in 34 graden. Ik moet daar niet te veel over nadenken, want hoogstwaarschijnlijk ligt dat vlees 's avonds op ons bord.

Na anderhalf uur hadden we het wel gezien en fietsten we terug naar ons guesthouse om nog even pauze te nemen. Even snel gedoucht en naar het zwembad geweest. De pompoenschotel van de dag ervoor maar even gelaten voor wat het was, want na de markt had ik mijn eetlust wel verloren.

's Middags weer terug naar SK. Ik heb daar ongeveer de hele middag Rummikub gespeeld met de kinderen die die middag in de bibliotheek rondhingen. Nu denk je misschien: wat is nou leerzaam aan rummikubben? Het is in principe verboden Khmer te spreken op SK dus iedereen moet constant Engels spreken, ook tijdens het spelen van spelletjes. Dit houdt in dat ik alles in het Engels zeg tegen de kinderen ook al verstaan ze me niet en dan zitten ze weer mij schaapachtig aan te kijken met hun grote ogen.

Die middag had ik een Teacher-Volunteer gesprek met Tep en Ravy. Omdat ik met Tep ga samenwerken, is het de bedoeling dat we in dit gesprek onze verwachtingen naar elkaar toe uitspreken. Tep verwacht van mij hetzelfde als wat Steph voor hem deed: veel lessen overnemen, toetsen nakijken, de zwakkere leerlingen helpen door middel van het geven van bijles, lesplannen maken, etc. Daarnaast vroeg Ravy mij of ik de bibliotheek wil runnen in het geval we geen nieuwe bibliothecaresse hebben. Navy, de huidige bibliothecaresse, gaat namelijk weg per volgende week. Vind ik ook geen probleem, er zijn genoeg leuke activiteiten te doen en te verzinnen in de bibliotheek.

Die avond mocht ik een uurtje eerder naar huis zodat ik een lesje Crossfit kon bijwonen. Het was weer heerlijk. Bloedheet maar weer een goede workout gehad.

Daarna in een restaurantje, Lily Pop, gegeten. Dit restaurant wordt gerund door een Belg die getrouwd is met een Cambodjaanse. Het eten wordt daar pas voorbereid zodra je besteld, dus het duurt lang voordat je je eten krijgt. Maar lekker dat het is. Ik heb eindelijk de Amok, een typisch Khmer gerecht, geprobeerd. Oh oh oh zo goed. Het was het wachten waard!

****************

Donderdag (18/2)

Vandaag is het de laatste lesdag van Steph dus we maken er een gezellige dag van. Steph heeft allemaal snoepjes, koekjes en chips gekocht voor de kinderen. Tep heeft er mee ingestemd dat we met elke klas spelletjes doen. Eerst heb ik met Ravy and Navy een Volunteer gesprek omdat ik haar taken moet overnemen om het te kunnen overdragen aan haar opvolger. Weer onze verwachtingen naar elkaar uitgesproken en ik zal de komende dagen met haar werken om te zien hoe ze alles runt in de bibliotheek.

De stroom is weer plotseling uitgevallen. Marijke, een andere vrijwilliger kan haar werk niet doen, Pitou, de accountant ook niet. Navy en ik waren al in de bibliotheek en ik was net klaar met mijn Cinderella groepje. Potje Rummikub? Ja waarom niet, alle kinderen waren toch aan het spelen met de klas van Tep. Tot aan de lunch gespeeld. Die middag een extra lange lunchpauze omdat er toch geen stroom was. Mijn pompoenschotel gegeten en mezelf bij het zwembad geïnstalleerd. Die lange pauzes zijn echt nodig, want het zijn lang, hete, vermoeiende dagen elke dag.

's Middags gaan we met de eerste klas gaan weer "change chairs" doen - de stoelendans. Ik kijk toe en ik lig weer helemaal in een deuk. Na de eerste klas ga ik richting bibliotheek om te zien of er nog wat gedaan kan worden. Ik zie een aantal kinderen die wel een spelletje willen doen en de rummikub wordt weer tevoorschijn gehaald.. Aan het einde van de middag heb ik nog een spelletje "change chairs" meegespeeld. Ik heb weer zo gelachen, iedereen heeft zo gelachen. Ik heb nu wel twee geschaafde blauwe knieen. Ja, ik was ook erg strijdvaardig in het bemachtigen van een stoel.

's Avonds met een aantal gegeten bij de guesthouse hiernaast waar ik altijd naar het zwembad ga. Heerlijk spaghetti gegeten, weer even wat anders. Daarna vroeg naar bed.

***********

Vrijdag (19/2) is echt de laatste dag van Steph en ook is het een dag dat alle leerlingen toetsen en presentaties hebben. Het is allemaal in het Khmer dus niet te volgen voor ons. Daarom hoeven we vandaag niet de lessen bij te wonen en hoef ik ook niet naar de library want alle kinderen zijn aan het studeren. We, de vrijwilligers, kunnen dus lekker uitslapen en we hoeven pas om 11.00 uur op school te zijn voor de tweemaandelijkse lerarenvergadering. We bespreken daar praktische zaken zoals het nieuw geintroduceerde schoonmaak- en opruimrooster. Ze zijn op SK niet van het opruimen en weggooien. Steph en Gradey hebben hun best gedaan om daar wat aan te doen en alle onnodige zooi weggegooid. Ik hoop dat we dat kunnen voortzetten. Tijdens de vergadering werd ook vermeld dat er in maart weer een nieuwe vrijwilliger komt. Zij kan dan mijn taken van de bibliotheek overnemen zodat ik me fulltime op de les van Tep kan richten.

Het is wel grappig om te zien hoe zo'n vergadering gaat. Er worden niet echt knopen doorgehakt maar er worden juist nieuwe vergaderingen opgezet om de agendapunten van vandaag te bespreken en er zijn geen follow up actions. In Nederland zijn we van die controlefreaks maar hier is het "just go with the flow" en we zien het later wel.

Na de vergadering gingen we met de leraren en vrijwilligers lunchen in een restaurantje een paar kilometer verderop richting de stad voor Steph d'r afscheid. Het was gezellig en lekker gegeten. Ravy, Steph and Gradey hadden bier besteld en het is daar blijkbaar gebruikelijk dat je bij elke slok die je neemt proost zegt: Jul Mouy! of Chul Moei! Daarna konden we naar huis en nu zit ik lekker in de loungeruimte van de guesthouse deze blog af te ronden.

Ik heb geen puf om naar het zwembad te gaan want ik heb het bloed heet, ik heb hoofdpijn en ga straks lekker onder de koude douche en met een natte handdoek in bed liggen. Soms verlang ik wel naar een koele dag en vooral wat frisse lucht. Als je hier inademt dan ruik je altijd wel wat: eten, riool, brand of onherkenbare vieze luchtjes. En het wordt zelfs nog warmer want we zijn op weg naar de warmste maand van het jaar, april!

Vanavond is het weer tapas avond. Ik ben benieuwd of er nieuwe vrijwilligers zijn gearriveerd. Ik heb er in elk geval weer zin in !

Bij het afronden van deze blog kan ik zeggen dat ik op vrijdag uiteindelijk heel de middag in de loungeruimte van de guesthouse heb gezeten. Ik heb daar denk ik 3,5 uur gezeten terwijl mijn voornemen was om te douchen en te slapen. Weer kwam die gezelligheid om de hoek kijken. De een na de andere vrijwilliger komt langs, kletspraatje maken en zo wordt heel je plan gewijzigd. Ach het was een heerlijke middag met heerlijke gesprekken over corruptie, politiek, racisme, opvoeding, etc.

1. Sheila van Schaijk:
    23 februari 2016
    Mooi verhaal Linda. Hele leuke stukken maar ook zeer vieze stukken. Ik was het aan het lezen terwijl papa voetbal aan het kijken was. Hij vroeg uiteraard wat er was want ik zei constant: ieuw....jak....bah en moest bij sommige stukken ook bijna overgeven. Levendig beeld van de delen van (half) dode dieren kreeg ik van jouw visualiserend stuk tekst.
    Verder klinkt het gezellig, mooi en leerzaam, en wil ik er eigenlijk ook heen om dit mooie mee te maken wat jij doet. Lintje ik vind je geweldig dat je dit moois doet voor de medemens. Ik snap het ook als je er nog twee maanden aan vastplakt. ....dan is de warmste maand in ieder geval voorbij
    Fyi Maurice vroeg nog naar je...krijgt hij je reisverhalen ook? Misschien wel leuk om hem toe te voegen.
  2. TOMMIE:
    1 maart 2016
    Ik loop een beetje achter met lezen lintje! Sjitt joh... Ben bezig met inhaalslag! Coole foto's! Xxxx