Weekend Siem Reap en Angkor Wat

6 maart 2016 - Siem Reap, Cambodja

Vrijdagavond na de tapas gingen we met een hele groep richting de Yolo, onze stamkroeg haha. We hebben daar gezellig een paar drankjes gedaan om vervolgens naar Pub Street te gaan. Daar was weer dat meisje aan het dansen. Het meisje waar ik het eerder over had. Er stond weer een grote groep toeristen om haar heen en ik vond het zo erg. Ik kwam er namelijk achter dat dat meisje nog maar 13 jaar is. Daar sta je dan te dansen tussen mensen die gemiddeld twee keer zo oud zijn als jij. Wat deed ik elke avond toen ik 13 jaar was? Volgens mij deed ik eerst mijn huiswerk, keek ik naar Baywatch om 19.30 uur - als het mocht, het journaal om 20.00uur, daarna misschien nog even een spelletje om vervolgens op tijd naar bed te gaan. Op zaterdagavond was het altijd feest bij ons thuis: we gingen eerst allemaal in bad om vervolgens schoon en fris in onze pyjama's een film te kijken met een bakje chips erbij. Dat was een traktatie zeg! Wat een verschil met het leven van dit meisje dat elke dag staat te dansen tot diep in de nacht, dat niet naar huis wilt terwijl ze zich niet eens lekker voelt.

Zaterdag was uitslaapdag en zwembaddag. Met ongeveer dezelfde groep als de avond ervoor hingen we bij het zwembad. Ik lag er al met een paar rond een uur of 1. Gedurende de middag kwam de rest binnen druppelen. Heerlijk gekaart bij het zwembad: pesten, toepen, etc. Muziekje erbij, fruitshake erbij en af en toe in het zwembad duiken. Heerlijk dagje. 's Avonds hebben we met zijn allen gegeten bij Damnak Aha aan de andere kant van de rivier. Een goedkoop en lekker restaurant. Daar voor het eerst Tom Yam gegeten: dat is een soort soep met vlees naar keuze en veel groenten. Amok blijft toch mijn favoriet. Vervolgens naar de skylounge van Temple Bar gegaan op Pub Street. Een open lucht lounge vol met beenbags en met live muziek, dus we konden heerlijk achterover liggen en chillen met een flesje wijn erbij dit keer. Rustig aan die avond, want...

Zondagochtend ging de wekker om 5 uur om vervolgens op de fiets te stappen met Nathan en Cole richting Angkor Wat en de andere tempels. We wilden de zonsopgang en de zonsondergang zien want dat schijnt supermooi te zijn.

Angkor Wat (betekenis Tempelstad) is een tempelcomplex in Cambodja en het grootste religieuze monument in de wereld, oppervlakte ongeveer 25 vierkante kilometer met meer dan 100 tempels.

De Angkor Wat tempel werd origineel gebouwd als een Hindoe tempel voor het Khmer rijk en transformeerde geleidelijk aan in een boeddhistische tempel rond eind 12de eeuw. Het werd gebouwd door de Khmer Koning Suryavarman II begin 12de eeuw als zijn staatstempel en uiteindelijke praalgraf.

Angkor Wat had herstel nodig in de 20ste eeuw, vooral tegen het opstapelende vuil en vegetatie. Dit werk werd onderbroken door de burgeroorlog en het regime van de Rode Khmer in de jaren 1970 en 1980, maar de tempel leed in deze periode weinig schade. Er werd veel meer schade aangericht na de oorlogen, door kunstdiefstal uit Thailand toen alle standbeeldhoofden die afgehakt konden worden, afgehakt werden.

Wij dus op de fiets richting Angkor Wat. Omdat het ontbijt bij de guesthouse pas om 06.00 uur start, moesten we eerst even ontbijt halen bij het tankstation om de hoek. Instant noodles gegeten, hmm lekker ontbijtje.

Na ongeveer een half uur fietsen kwamen we aan bij een soort checkpoint. Daar vertelden ze ons dat we 4 kilometer terug moesten fietsen om vervolgens een andere weg te nemen terug en onze kaartjes daar halen. Kunnen we geen kaartjes hier halen? Is er geen kortere weg? Want beide wegen leiden naar dit zelfde punt? Nee hoor, dat kon allemaal niet en dus moesten we weer 4 kilometer terug fietsen om daarna weer 4 kilometer op de andere weg te fietsen. Pfff. Uiteindelijk kwamen we bij de ticket office. Die vrouw vroeg aan mij: where are you from? Dus ik vraag verbaasd: why?? Toen gingen Nathan en Cole keihard lachen, want dat vragen ze om te checken of je een local of buitenlander bent. Ik dacht alleen maar: wat gaat jou dat aan? En aan de andere kant, het is toch wel duidelijk dat ik geen Cambodjaan ben?!

Kaartje gekocht en verder fietsen. De zon was al op, dus de sunrise hebben we gemist, maar we hebben wel een paar mooie foto's geschoten van de zon die net op was, zie fotoalbum Angkor Wat. We parkeerden onze fietsen bij Angkor Wat en konden meteen deze prachtige tempel aanschouwen. Wat een verschil met alle andere tempels die ik in de afgelopen weken heb gezien. Daarna hebben we een hoop andere tempels gezien. Wat prachtig allemaal. Veel is dus wel in elkaar gestort maar een hoop is gerestaureerd en daar hebben ze echt goed werk van gemaakt.

Rond een uur of 11 waren we alledrie nogal afgepeigerd en hongerig. We hebben even wat gegeten en daarna een beschut plekje gezocht bij de ingang van een tempel om voor anderhalf uur een tukkie te doen. We lagen alledrie in coma! Na het slapen zijn we weer verder op pad gegaan en weer een hele hoop tempels gezien. Alles op de fiets.

Tussendoor hebben we alledrie twee mango's verorberd. Ze zijn hier zo goedkoop en overheerlijk. Ik zal het fruit missen hier. Een mango, ananas, papaya of iets anders lekkers kost hier maar 25 dollarcent gemiddeld.

We wilden de zonsondergang bij een specifieke tempel aanschouwen dus wij op het fietsje daarheen. Komen we daar aan, is de tempel gesloten! Neeee, we gaan toch niet ook de sunset missen? Wij snel fietsen naar de volgende tempel, maar die was denk ik 5 kilometer verderop. Sunset ook gemist! Lekker geregeld mensen ;-)

Ach, ik ga sowieso toch een keertje terug met mijn ouders. En wat we hebben gezien was allemaal al supermooi, met of zonder sunrise en sunset.

's Avonds uiteindelijk om 19.00 uur thuisgekomen en wat waren we gebroken zeg. We zijn in totaal 14 uur op pad geweest en ik denk dat we wel meer dan 100 kilometer hebben gefietst. Zadelpijn oh oh oh. We hebben snel wat gegeten bij My Little Cafe om de hoek waarna ik- als een blok in slaap ben gevallen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ina Leendertse:
    7 maart 2016
    Geweldig Linda , ik heb weer genoten van je mooie verhalen !
    En de foto's zijn ook prachtig!

Wat een machtige ervaring >> Geniet ervan hoor >> Dikke kuzzzzzz
  2. TOMMIE:
    8 maart 2016
    Jij slaapt wel vaak daar. Verder chill je ook best vaak....Werk je ook wel een beetje? Of speel je alleen spelletjes?
  3. Sheila van Schaijk:
    8 maart 2016
    Wat een contrast zeg...meisje van 13 en wij toen. Dat van ons klinkt super en leuk om aan terug te denken en wat een gemis voor een kind.

By the way war voor kaartspel is Toepen?

En mama en papa om vijf uur op?
    Ik denk dat je het weer mist....mama is Irish (fb tag van jou).
  4. Sheila van Schaijk:
    8 maart 2016
    Je ziet er trouwens stralend mooi uit op de foto's maar op de foto in het vieze water lijk je wel een beetje vreemd...wat een raar gedrag...Komt niet in de fam. voor.